ferdalag

Monday, May 23, 2005

Snart kommer vi HEEEEEEEEEEM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hejhopp allihopa nu ar vi i Peking, eller Beijing som det egentligen heter, och har precis avslutat en maltid pa en lyxresturang. Vi bestallde den varldsberomda matratten "peking anka" och det blev alldeles for dyrt, men det var gott. Annars har vi inte gjort sa mycket i Peking, vi har tittat pa kinesiska muren och den var stor. Vi promenerade omkring 8-10km pa muren, det var ratt kampigt for det ar sa mycket upp och ner hela tiden. Vi bestallde en tour dit vilket innebar att vi var ett helt gang pa ca: 20 pers som promenerade pa muren. Gruppen var sa langsam att jag och Kristinn hamnade en dryg timme fore alla andra och varan guide trodde t.o.m att vi hade forsvunnit, sa kan det ga. Men det var mycket roligare att ga for sig sjalv, vi gick pa alla stallen dar det var forbjudet att ga och klattrade upp i tornen och lekte Indiana Jones och hade valdigt skojigt. Sen akte vi en lang och trottsam busstur tillbaka till hotellet och sov. Idag (mandag i fall ni undrar) har vi tittat pa "the heavenly temple" (eller nat at det hallet) och det var inget speciellt tyckte jag. Och sen gick vi som sagt och at peking anka pa lyxresturangen, dar vi t.o.m hade bestallt bord dagen innan sa vi inte skulle behova vanta... Jag kanner mej sa vuxen. Imorron ska vi ga och titta pa den forbjudna stan och sen ska vi bara ladda infor hemresan. Oj nu glomde jag nastan.... Idag va vi ocksa vid Himmelska fridens torg, jag sprang over hela torget pa den lite halvdana tiden 2min och 49sek, inget vidare... Nog om detta nu for nu tankte jag beratta om vad som hant sedan Xi'an. (allt blir valdigt kortfattat for det borjar bli sent och vi ska ga upp tidigt i morron och dessutom ar internetet valdigt dyrt har). Har kommer historien:
Efter Xi'an akte vi natttag till Shanghai. Vi var lite nervosa infor tagresan darfor att nar vi kopte biljetten sa fanns det inga sittplatser eller sovplatser kvar, och da finns det bara en sorts plats kvar: namligen sta platser. Och ingen manniska orkar sta i 17 timmar som tagresan skulle ta. Men tack vare varan goda van Joe pa universitetet sa visste vi att om man betalade lite extra sa kunde man sitta i resturangvagnen hela farden och det gjorde vi sa det loste sig. Fast vi var valdigt trotta nar vi kom till Shanghai far det ar svart att sova i en resturangvagn. Hursomhelst sa agnade vi hela forsta dagen i Shanghai till att sova. Vi gjorde annars inte mycket vettigt i Shanghai utom att aka med varldens snabbaste tag. Det var kul! Det var ett sant dar tag som svavar pa magneter och vi svissade forbi trafiken i 431km/h, ratt tufft tycker jag. Taget ar egentligen ingen turistattraktion utan bara en transportstracka till flygplatsen... Oj nu maste jag sluta for stallet stanger om 5 minuter. Jag far forsatta nan annan gang eller sa kan jag beratta nar jag kommer HEM... For pa fredag den 27 maj kl 22:05 far ni halla i er, for da landar flyg nr OS 317 fran Wien pa arlandas landningsbana med oss ombord. HAHA!!!

Ledsen att jag slutar mitt i berattelsen men jag maste. Ses pa tidigast pa fredag (forhoppnongs vis)!!! JAN
PS Shanghai var 2-4 ggr sa dyrt som alla andra stallen i Kina DS

2 Comments:

  • Það var lagið, sjáumst eftir viku eða svo

    By Blogger Fláráður, at 6:29 AM  

  • Af hverju kommenta svíar svo sjaldan hér? Eru þeir ekki búnir að finna upp internetið eða eru þeir hræddir um að smitast af framsóknarmennsku?

    By Blogger Eiður, at 11:21 AM  

Post a Comment

<< Home