ferdalag

Monday, April 18, 2005

Sista dagarna i Vietnam

Hejsan.
Nu var det lange sen jag skrev har. Senast var i Hoi An tror jag... Sa har ar vad som hant sedan dess: (Internet har ar helt hopplost, allt ar pa kinesiska och bokstaverna ar bortsuddade pa tagentbordet sa rakna med stavfel)

Efter Hoi An tog vi en buss norrut till Hue, en liten stad kant for tempel och sant. Vi stannade dar i 5 timmar, alldeles lagom tycker jag. Vi han se tillracklig med tempel for att jag skulle borja trottna igen.
Vid 6 tiden pa kvallen tog vi en nattbuss till Ha noi. Det var mycket obekvamt, bussen var i daligt skick och AC:n funkade inte och folk tog sej friheten att roka inne i bussen. Det gick inte att sova.. Pa morgonen nasta dag kom vi fram till Ha noi. Vi hittade ett fint hotell for endast 2 dollar per person och gick ut och spanade in stan. Vi var sa nojda med varat billiga hotellrum att vi kande att vi kunde spendera lite extra pengar pa mat istallet. Vi hittade en finresturang pa en bat och bestallde en stor saftig hamburgare var, dyrt men saa gott!
Nasta dag stack vi pa en dagstur till Parfuma pagoda, som vi bokade genom varat hotell. Parfuma pagoda ar ett slags tempel inne i en stor grotta hogt uppe pa nat berg. Det var mycket imponerande, men det finns inte sa mycket mer att skriva om det sa jag fortsatter med nasta dag. Da var vi i Ha noi igen. Vi hade bestamt oss att spendera 2 dagar till i Ha noi och sedan sticka 3 dagar till Halong Bay. Sa forsta dagen i Ha noi gick vi bara runt och larde oss att hitta och kande pa stammningen i stan. I borjan av varan vietnam vistelse sa traffade vi en turist fran taiwan. Han hade redan varit i Ha noi och han varnade oss for att det var fruktansvart kallt dar. Nar vi fragade honom hur kallt det hade varit sa han att det endast hade varit 27 grader. och mycket riktigt sa upptackte vi att det var fruktansvart kallt i Ha noi. Andra dagen sa var det endast 24 grader och var tvungna att grava fram vara jackor och langbyxor innan vi vagade bege oss ut i den bitande kylan. Vi begav oss huttrande och skakande till fots till Ho Chi Min mausoleum. Dar tittade vi pa Ho Chi Min och alla hans hus som han bodde i nar han levde. Vi fick en guide som var sa forkyld att han knappt kunde prata p.g.a nysningar, hostningar och nastappa. Jag holl mej hela tiden pa minst 10m avstand for att undga att bli smittat. Darav uppfattade jag inte mycket av vad han sa och jag vet inte om Olafur eller Kristinn heller gjorde det. Vi betalade honom en obetydlig summa pengar och flydde dar i fran. Efter det borjade det regna, vi hade nastan glomt bort hur regn sag ut, men det var bara duggregn sa det var inte sa farligt..
Sedan at vi lunch och gick och inhandlade lite nodvandigheter, som t.e.x dvd-skivor. Olafur kopte aningens 63 st och Kristinn likasa men jag nojde mej med 24st(Filmer ar sa billiga dom kostar bara 18000 dong och det ar 8kr). Sen at vi middag och gick pa jazzklubb (det kanske var kvallen innan, jag kommer inte ihag, men det spelar ingen roll) med en kille fran Nya Zeeland som verkade folja efter oss vart vi en gick. Vi stotte pa honom overallt i Vietnam, men han var reko sa det gjorde inte sa mycket.
Nasta dag akte vi som bestamt till Halong bay. Vi hade bokat en 3 dagars tur dit fran varat hotell. Halong bay ar Vietnams nordostra kust och dar finns massa markliga oar och grottor. Det var fantastiskt vackert. Vi akte bat runt bland oarna och stannade pa en o och kika in i en jattestor grotta som paminnde nan konstgjord grotta i disneyland eller nat liknande. Det var otroligt. Sen forsatte vi varan batfard bland oarna. Ombord pa baten sa var det forutom den vietmesiska besattningen 5 irlandare, 2 tyskar, 2 svenskar och vi. 12 sammanlagt. Forsta natten sov vi allihop pa baten sa pa kvallen spelade vi allesammans (forutom svenskarna) kort och drack ol. Besattningen var inget vidare nojda med oss, for dom ville hellst ga och sova nar klockan borjade narma sej 22. Svenskarna var heller nog inte heller sa glada for dom ville ocksa sova, men eftersom vi ville spela kort sa var det tvunget att ha elektricitet och da maste foljaktigen motorn vara igang, och nar motorn ar igang sa gar det inte att sova... Vi var nog inte sa populara den kvallen, men jag tror att vi kom fram till att skandinavien ar lite battre an irland..
Nasta dag var alla dispyter bortglomda och alla var vanner igen och vi gick iland pa Catba Island. Alla var dock lite trotta och slitna. Vi skulle bestiga ett berg i djungeln i ett naturreservat. Det gjorde vi allesammans med stor moda och val uppe pa berget njot vi av den storslagna utsikten och forde krig mot alla miljoner mygg och getingar. Vi tog nagra kort och skyndade oss ner igen och at glass.. Efter denna kraftanstrangning sa akte vi till hotellet dar vi skulle bo over natten och at lunch. Efter lunchen sa var det hopp och lek och fritt fram att gora vad man ville.. Nagra dagar tidigare hade jag fatt den storslagna iden att det kanske var mojligt att aka bat fran Halong bay till hongkong, sa vi utnyttjade varan fritid pa Catba Island till att leta efter nagon lokal fiskebat el. nat liknande som kunde tanka sej att skjutsa oss till Hongkong, men det visade sej vara hopplost sa vi gav upp ganska snart. Vi hade forsokt redan tidigare att hitta en bat till Hongkong via nan resedyra i Ha noi, men alla sa att det var omojligt, sa darfor sa forsokte vi att helt enkelt bara muta nan gammal fiskare, men utan resultat som sagt. Det kanske inte ar sa konstigt att vi misslyckades for det ar ratt langt till Hongkong. Dom flesta trodde det skulle ta minst en vecka....
Hur som helst, pa kvallen spelade vi lite mera kort pa hotellet pa Catba Island med 2 av irlandarna. Olafur larde oss poker och vi anvande tandpetare som pengar. Efter nagra fa rundor hade jag en skuld pa 29 tandpetare, jag kande da att det var dags att ga och lagga mej...
Dagen efter akte vi tillbaka till Ha noi och slappade och forberedde oss pa resan till kina nasta dag. Har slutar jag for Olafur haller pa att skriva fortsattningen harifran..

Hej sa lange och tack farmor for alla mejlen, det ar skont att vara lite uppdaterad pa vad som hander dar hemma.