ferdalag

Monday, April 25, 2005

Hejhej nu har vi varit i kina i 1 vecka och en dag. Har ar vad som har hant under den tiden:

Forst var vi i en "liten" (bara 1,3milj invanare) stad som hette Nanning. Det var en valdigt ren och prydlig och modern stad, raka motsatsen till vad vi hade forvantat oss. Efter att ha rest runt i Indien, Tailand och Vietnam sa ar vi vana med smutsiga och hogljudda stader dar allt ar halvt trasigt och valdigt slitet. Sa var det inte alls i Nanning, dar var det stora hoghus med miljoner med fonster och inte ett enda fonster var trasigt och det var inte en tillstymmelse till mossa eller alger pa husen. Det var breda vagar med moderna bilar och papperskorgar och neonskyltar och gagator med massor med affarer och STORA shoppingcenter och allt som man kan tanka sej i en europeisk storstad. Det enda som saknades var tunnelbanan.. Vi var dar i 2 dar och gjorde ingenting... Darifran akte vi buss i 4 timmar till nasta stad, Guilin, som var valdigt lik Nanning. I Guilin stannade vi 3 dar. Forsta dan promenerade vi bara runt och inforskaffade oss en uppfattning om stan, sen gick vi pa marknad pa kvallen och sen at vi pa mcdonalds samma kvall... Maten har i Kina har varit lite si och sa sa vi har snudd pa blivit stamgaster pa mcdonalds, vi har sakert nastan atit dar minst en gang om dan, illa!
Nasta dag akte vi runt och tittade pa lite tempel och gick upp pa en fin utkiksplats och blickade ut over stan. Sen pa kvallen gick vi pa marknad och at pa mcdonalds. Aven om vi har spenderat en massa tid pa marknader har jag faktiskt inte kopt sa mycket..
Nasta dag madde jag hemskt daligt nar jag vaknade sa jag orkade inte gora nanting pa hela dan. Jag stannade bara pa hotellrummet och kurerade mej. Jag hade huvudvark och ont i halsen och kande mej allmant hangig. Jag tror dat var biverkningar man kan fa utav malaria medicinen sa jag har nu slutat ata den, det kanns sakrare sa. Kristinn och Olafur va och spanade in nagra grottor medans jag lag och tyckte synd om mej sjalv. Dom sa att grottorna hade varit fina.
Nasta dag tog vi en buss som vi hade tankt aka med till chongqing, en stad dar man kan ta en bat tur pa Yangtze river, vilket vi ville gora. Bussen skulle ta 20 timmar och kostade skjortan, omkring 280 kr /person. Det ar den dyraste biljetten vi har kopt hittills. Bussen var dessutom inget vidare.... Nar vi hade akt i 20 timmar tyckte vi att vi lika garna kunde utharda nagra timmar till pa den elandiga bussen och aka till Chengdu vilket var slutstationen. Nar vi var bara 30 km fran stan och redan nagra timmar forsenade sa fick bussen for sej att ga sonder.. typiskt. Vi var stillastaende mitt pa motorvagen men efter redan en havtimme kom en ersattningsbuss, och tog halften av passagerarna och stack. Vi var sa klart inte nagra av dom lyckliga som han ga ombord pa ersattningsbussen sa vi fick vanta talmodigt pa en bargningsbil som kom efter en halvtimme. Bargningsbilen bogserade oss ca: 1 km sen stack han ocksa. Vi forstod alldrig vad som forsegick eftersom ingen kunde prata engelska. Sen vantade vi yterligare ett par timmar innan dom lyckades fixa bussen kora dom sista kilometrarna till Chengdu. Vi var inte nojda med den bussfarden...
Chengdu ar precis lika modern om inte modernare an dom andra staderna vi har varit i i Kina, den e bara aningens storre, omkring 10milj invanare. Det finns dock ingen tunnelbana har heller. Vi kommer nog inte fa uppleva nan tunnelbana forran vi kommer till Changhai. Hursomhelst sa kom vi till Chengdu sent pa kvallen och dagen efter sa tog vi det bara lungt och aterhamtade oss efter bussfarden.
Idag har vi varit och tittat pa varldens storsta buddastaty. Den var STOR, 71m hog och da ar den anda sittande. Orat ar 7 m langt och stortan ar 8m lang. Vi skulle utan problem ha kunnat haft picknic pa hans stortanagel, men det kunde vi inte for det var forbjudet att klattra pa statyn, synd tycker jag.... Och efter det sa gick vi hit till internet cafet och dar sitter jag nu och skriver. Jag mar for ovrigt mycket battre men jag ar ratt forkyld, men det som inte dodar det hardar.

En kul grej med kina ar att nastan ingen pratar engelska och det ar omojligt att forsoka tyda kinaskrift. Kineser verkar dock tro att alla pratar kinesiska och pladdrar pa friskt med oss, som om vi skulle fatta vad dom sager, hopplost... Det var allt for denna gangen. Imorron ska vi aka och titta pa pandor, det ska bli kul, jag ser fram emot det... Ikvall ska vi ata pizza!!

JAN

1 Comments:

  • Tjaa Janne! Det tog mig bara typ 3 månader att inse att man kunde skriva på den här sidan =) Hoppas att allt är bra med er (som det överlag verkar vara) Vet inte riktigt vad jag ska skriva, för det händer inte speciellt mycket här hemma tyvärr. Jag har fortfarande inte fått något jobb, och sååå sjukt less på att hålla på att söka. Dock så har jag bestämmt mig för att börja plugga till hösten iaf =) så nu har man nått att se fram emot iallafall =) (trodde aldrig jag skulle säga att jag såg fram emot att plugga igen ) *skratt*.
    Har suttit och kollat igenom bilderna ni laddat upp också! Ser ju hur härligt som hellst ut vid vattenfallen asså!! Nu måste ja gå o lägga mig, lagom tills ni går upp typ :) Hälsa resten från mig! Och hade så trevligt med pandorna, ta gärna med en hem till mig :P

    By Anonymous Anonymous, at 4:31 PM  

Post a Comment

<< Home