ferdalag

Tuesday, May 03, 2005

KINA KINA KINA

Tjabatjenahalla!!!!
Har ar vad som hant sen den 25 april:
Jag borjar pa kvallen den 25 april da vi at pizza.. Vi gick till ett stalle som hette Daves Oasis och det skulle vara ett tvattakta backpackerstalle.. Och trot eller ej men det var det.. Det var bara ett litet rum, inte mer an 30 kvadrat, med bord och klotter pa vaggarna pa alla mojliga sprak. Det var t.o.m nan som hade sprejat en stor islandsk flagga i taket och skrivit nat pa islandska, det var mycket ovanta. Givetvis sa var det en hel dros med svenskt klotter ocksa.
Pizzan var fantastiskt god och det var proppat med backpackers fran hela varlden och chineserna som jobbade dar pratade felfri engelska... Det var himmelriket for mej.
Vi traffade en aldre herre fran kanada som var mycket underlig. Han pastod att han hade varit over hela varlden och jobbat med guldgruvor, rattare sagt han drev guldgruvorna. Han hade jobbat 100 timmars veckor hela sitt liv, varit gift miljoner ganger, dodat minst 5 manniskor, bestigit K2, blivit torterad av CIA, dott ett par ganger (men ateruppstatt igen) och sa hade han som hobby att gora mangmiljon vinster i diamant affarer i sydamerika. Han sa att om vi kommer till kanada skulle han gladligen ta emot oss och lata oss bo hos honom. Vi fick hans e-mail adress. Han beskrev sitt stalle som varldens residens med konstgjord sjo dar man kunde aka vattenskidor och massa andra nodvandigheter. Jag fick en otrolig lust att aka till kanada om allt han sa ar sant, han lovade t.o.m att hamta oss pa flygplatsen. Vilken kille!!
Dagen efter akte vi och tittade pa pandor. Dom var fantastiskt gulliga! Det var sa kul att se med vilken moda dom at sin bambu. Dom skalade bambun mycket omsorgsfullt och synade den noga innnan dom stoppade den i munnen och sa pustade och suckade dom over den valdiga anstrangning det var for dom att ata. Pandabebisarna var annu gulligare, dom sprang runt och trillade och gjorde kullerbyttor och brottades och levde allmant loppan. Om man ville kunde man bli fotograferad med en pandabebis, det kostade bara 400 kr... Vi avstod.
Efter pandorna fick vi helt plotsligt oerhort brattom att aka till Chongqing, staden dar man kunde ta en battur pa Yangtze river. Sa direkt efter pandorna tog vi vart pick o pack och tog en 4 timmars busstur till Chongqing. Nar vi klev av bussen i Chongqing blev genast omringade av 15 kineser (jag raknade dom noga) som inte ville lamna oss ifred. alla pladdrade sjalvklart konstant pa kinesiska utom en, en liten tjej som pratade knackig engelska. Hon forklarade att vi inte kunde aka till hotellet som vi ville aka till, utan att hon kunde forklara varfor. Jag tror hon forsokte lura oss. Sen ordnade hon en taxi at oss som skulle ta oss till nat hotell. Taxin tog oss direkt till en resebyra som ville salja resor till oss, inte till ett hotell som vi ville. Chaforrn pratade inte nan engelska men massor med kinesiska forstass. Efter mycket om och men och massor med svordomar tog han oss till ett hotell, som inte helt ovantat var dyyyrrrtt. Vi lyckades dock pruta ner priset till 50 kr\person, men det ar dyrt anda.. Samma kvall kopte vi en resa pa Yangtze river fran Chongqing till Yichang som skulle ta 3 dagar. Vi fick den ovantat billigt vilket gladde oss oerhort mycket, vi fick t.o.m 10% rabatt vilket egentligen inte var tillatet, kalas!
Baten avgick pa kvallen nasta dag sa vi bestammde oss for att spendera vantetiden pa ett tehus (nan gang maste man ga pa tehus nar man ar i Kina). Vi drack 2 koppar var och satt dar i flera timmar. Nar vi gick till kassan for att betala fick vi en smarre livskris, notan kostade for oss sammanlagt 200 svenska kronor!!!!! Det ar en hel dagsbudget inkluderat boende, mat, resa och annat krimskrams. En vanlig maltid brukar kosta for oss tre mellan 30 och 50 kr och da ar 3 stora ol inkluderat och te och servetter och dricks.. Vi ska alldrig mer ga till ett tehus i Kina..
Pa kvallen gick vi sen ombord pa baten och startade varan resa. Batresan var inget speciellt tycker jag. det var en valldigt stor bat med ca: 10 utlanningar och 300kineser ombord. JAg tycker inte om kineser, dom ar sa hogljudda och buffliga. Dom verkar tro att dom ar ensamma har i varlden och inte behover ta hansyn till andra. Dom anvander armbagarna flitigt for att ta sej fram och ar allmant otrevliga.. Usch.
Vi traffade 2 aldre kvinnor fran australien pa baten som tog hand om oss som om vi vore deras barn. Dom var mycket trevliga, dom larde oss fyllekortspel och hjalpte oss att bestalla god mat. En kvall nar vi satt och spelade kort pa baten sa kom det en kines och forklarde for oss att vi inte fick spela kort. Vi forstog ingenting, hela dan hade det suttit massor med kineser och spelat nan sorts kinesisk varient av kort och det hade varit ok, sa varfor kunde inte vi spela kort. Kinesen som forsokte fa oss att sluta spela pratade givetvis ingen engelska men supertanterna fran australien skramde honom med sin utstralning sa vi kunde forsatta spela i alla fall. Vi sag inte skymten av honom sedan dess. Vi spelade ett kortspel som hette spoons som tanterna larde oss. Det var faktiskt ett varldsmasterskap mellan Australien, Sverige, England och Island och JAG VANN!!! Svergie ar varldsmastare i spoons tack vare mej.. Jag ar sa stolt, och det borde ni ocksa vara.. Det var ett mycket valdsamt spel och mina hander var alldeles blodiga nar vinnaren var korad. Jag tanker inte forklara reglerna nu, men om ni paminner mej nar jag kommer hem sa kan jag gora det da.
Yangtze river ar den flod som kineserna haller pa att svamma over for att bygga varldens storsta vattenkraftverk, det kommer motsvara 18 karnkraftverk nar det ar fardigt. Jag tror att projektet ska fardigt 2009 och da kommer miljoner med manniskors hem att vara oversvammade och massor med massor med historiska platser kommer vara forstorda. Vi stannade och sag pa bygget och det var inte alls sa stort och valdigt som jag hade forvantat mej. Floden har redan borjat att svammats over och vi akte faktiskt over en stad som lag 20m under oss. Vi sag ocksa en stad som kallade Ghost city for manniskorna hade overgett den eftersom den ocksa skulle drankas. Den var en marklig syn, en hel stad som var alldeles tom och overgiven och forfallen, laskigt!
Efter dagar kom vi till Yichang och darifran tog vi en buss direkt till Kinas 4 storsta stad, Wuhan och dar ar vi nu. Vi sitter fast har till den 6 maj p.g.a en festival som ar i Kina mellan 1-6 maj. Da ar alla resor 15-20% dyrare sa vi tanker bara vara har och vanta ut tiden. Eftersom vi har bestamt oss for att skippa Hongkong, vilket jag tycker ar lite synd, sa passar jag pa att forlanga mitt visum medans vi vantar ut tiden. Det tar 5 dar att forlanga visumet. Mitt visum ar bara giltigt i 30 dagar och vi ar i Kina i 40 dagar sa darfor maste jag forlanga det. Om vi daremot hade akt till Hongkong sa hade mitt visum varigt giltigt i 30 dagar till fr.o.m det att jag kommer tillbaka in i Kina fran Hongkong. Hoppas ni hangde med i svangarna for jag orkar inte forklar mitt visumproblem nat narmare, det ar lite invecklat. Olafur och Kristinn har 45dagars visum sa dom slipper detta problem.. Har i Wuhan tar vi det bara lungt och gor vad som faller oss in pa dagarna medans vi vantar ut tiden. Nasta destination blir nog Xian som ar beromt for terrakotta armen, ni har sakert hort talas om den.

Nu tanker jag sluta skriva for jag har fatt skrivkramp.. Ha det sa bra allesammans!!!! Halsningar JAN!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home