ferdalag

Thursday, April 07, 2005

FCDKUH Hjmhmjs gfsdk,Hdu ghdfli

Tjaba tjena halla o hej svejs!!
Har ar vad som hant dom senaste dagarna.. (visst ar det fint med blaa bokstaver!)
Sist jag skrev var vi i Saigon och jag sa att vi skulle till Talak. Det var fel, staden hette Da lat, minus poang till mej... Hur som helst sa akte vi buss fran Saigon till Da lat, nu jag kom just precis pa att Olafur redan har skrivit om detta sa jag skippar det.. Skont!! Nu har jag ingen aning om vad jag ska skriva om... Vad svart det blev.. ohh..
Jag kan beratta om hur jag upplevde varan 5 dagars tur pa motorcykel fran Da lat till Hoi An, dar vi ar nu. Strackan vi tillryggalagde pa motorcykel ar omkring 1/4 av Vietnam, ratt tufft va?
Det var ocksa snortdyrt, 50 dollar om dan, men det var det faktiskt vart, trots att det blev ett stort hal i resekassan. Att fardas pa motorcykel ar helt klart det basta sattet att se vietnam. Vara chafforer tog oss till stallen dit inga arrangerade tusristturer gar. Vi besokte t.ex. massa inhemska byar dar minoritetsgrupper lever och vi fick se hur dom forsorjde sig och hur deras vardag fortskred. det var mycket intressant. Vi sag ocksa massa gamla slagfalt och minfalt och andra rester fran kriget. Vara chafforer var valdigt kunniga och hade massa intressanta saker att beratta. Forutom alla spannande platser som vi sag sa var ocksa bara farden i sig en upplevelse, for vi akte hogt uppe i bergen och landskapet dar ar makalost vackert. Man sag ocksa tydliga spar fran all napalm och Agent Orange som amerikarnana spred over landet. Allt var i principip dott dar napalmen och giftet en gang hade varit.
Forutom oss tre sa var det en annan kille som foljde med oss pa turen. Han hette Marc-Andree och va fran Quebec i Canada, sa nu vet ni det. Jag ar valdigt tom i huvudet och det ar svart att beskriva farden, jag tror ni maste se bilderna, en bild sager mer an tusen ord som man brukar saga. Bilderna kommer nog upp pa internet nan gang i framtiden.
Hoi an, dar vi ar nu, ar en liten skraddar stad dar man kan fa allt specialsytt for sig sjalv, eller nastan allt. Jag ville ha en jacka och just den kunde dom sjalvklart inte sy och sen ville jag ha skor och dom kunde dom givetvis inte heller sy. Jag har gett upp. Olafur och Kristinn har daremot latit sy lite prylar.
Jag tror nasta stop blir Ha noi.

Nu maste jag SPRINGA ivag och bajsa sa nu ar det slut..

Jan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home