ferdalag

Friday, March 25, 2005

VIETNAM!!!!

Hej hej hemskt mycket hej!

Nu har vi precis kommit till vietnam. Vi har bara varit har i drygt en timme sa jag har inte sa mycket att skriva om stallet. Vi ar i Ho Chi Minh (Saigon) och jag kan saga att forsta intrycket ar att det verkar vara mycket fattigare an i Tailand och skitigare. Allt gar att betala med dollar och det fiins valdigt lite bankomater och stallen att ta ut pengar pa, men det loser sig nog.... Nog om Vietnam for tillfallet, jag tankte beratta om vara sista dagar i Tailand istallet.
Efter att vi hade varit i Chiang Mai (norra Tailand) i 3 dar sa tog vi natttaget soder ut. Vara nasor pekade mot Koh Tao. En liten o utanfor Tailands ostkust. Dar var tanken att Olafur skulle ta dykarcertifikat och Jag och Kristinn skulle bara ta det lungt och slappna av. Jag sag verkligen fram emot att fa bada och bygga sandslott och jaga krabbor och allt sant som man gor pa stranden.
Vi var tvungna att byta fran natttaget i Bangkok till ett annat tag. Destinationen var Chumpon dar vi skulle ta en farja till Koh Tao. Utav nagon anledning sa bestammde Olafur att vi skulle stanna en natt i nan liten stad pa vagen. Det var en liten obetydlig stad dar det inte fanns nagot att se och hotellet vi bodde pa var snordyrt... Det var med andra ord helt onodigt att stanna dar, det hade varit mycket battre att bara aka direkt till Chumpon.
Nasta dag flydde vi denna trakiga stad sa fort vi kunde och tog forsta basta och billigaste tag till Chumpon. Vi kom fram dit pa kvallen. Nar vi kom fram dit sa pickade nan dykfirma som hette Easy diver upp oss och Olafur kopte en fyra dagars dykkurs pa Koh Tao. Vi tog nattfarjan over till Koh Tao, det tog 6 timmar. Pa farjan traffade vi 2 snubbar fran Holland som reste runt i Tailand och Malasya i 7 manader. Dom hette Jonas och Teun. Dom var mycket trevliga och vi umgicks en del med dom pa Koh Tao.
Olafur hade en liten oroninflammation sa det var osakert om han kunde dyka, men det visade sej inte vara nagra problem. Medans Olafur dok sa drev jag och Kristinn tiden med att bara slappa. Jag tyckte det var sa skont! Antligen kunde jag bada och jag hade sa mycket badande att ta igen fran Indien sa det var en riktig befrielse att fa komma till stranden.
En dag byggde jag, Kristinn, Jonas och Teun ett kalasfint sandslott som forestallde Taj mahal. Resultatet blev sa oerhort lyckat att en kille som jobbade pa nan bar pa stranden bjod oss en gratis drink och gav oss massa rabbat pa drinkar nar han sag det. Vi kande oss valdigt stolta och nojda.
Som sagt pa dagarna badade vi och slappade och pa kvallarna var det party. Jag tyckte det var sa kul. Det tyckte inte Kristinn, tror jag i alla fall. Han sa att han trodde att helvetet bara bestod av sand, jag forstog inte vad han menade. Olafur tog det mycket lugnare an vi for han var tvungen att tanka pa sin dykutbilding...klokt och forstaligt.
Vi hade lite otur nar vi va dar for polisen var dar ocksa och da stanger alla barer valdigt tidigt och det ar inte lika mycket party... Men det radde vi bot pa. Jag, Kristinn och hollandarna arrangerade vara egna strandpartyn, dom var mycket populara. massor av folk anslot sej,.(nu overdrev jag lite, men det var i alla fall fyra fem stycken) . Det var hur som helst valdigt kul. Vi traffade massor av folk fran hela varlden och alla var hela tiden pa stralande humor. Man kanner sig sa internationell..o det ar kul.
Vi va pa Kho Tao i 6 dar och sen sa vi hejda till Jonas och Teun och satte kurs mot bangkok. Vi checkade in pa ett billigt guesthouse pa Khao San road sag alla dom viktigaste turistattraktionerna i Bangkok. Vi hade bara 2 dagar pa oss i Bangkok sa vi sag varldens storsta liggande buddastaty, the city palace och Pat Pong. Pat Pong var Bangkoks red light district... men det ar nu mycket mera en helt vanlig marknad dar man kan kopa allt mojligt skrap. Kristinn vagrade folja med dit sa det var bara jag och Olafur som var dar och tittade. Jag vet inte varfor kristinn inte ville folja med, jag tror bara han har sa hog moral...

Det har var valdigt kortfattat, men jag orkar inte skriva mer detaljerat. Jag har haft sa mycket att tanka pa... Det har varit min ansokan till hogskolan och det var verkligen inte sa latt som jag trodde. P.g.a detta har jag inte kunnat skriva nat har tidigare och Olafur skriver ju alldrig nat sa darfor har det drojt...

Just nu haller Olafur och Kristinn att pa att lagga upp fler bilder pa samma sida som Anders Jacobsson bilden var pa.. Jag maste ga och titta hur det gar for dom sa jag maste sluta... Had det bra allihopa och GLAD PASK!!!

PS Igar var det exakt 9 veckor kvar av resan och jag borjar redan fa lite hemlangtan... Men jag overlever nog DS

0 Comments:

Post a Comment

<< Home