ferdalag

Sunday, March 06, 2005

Nu ar vi i Tailand!!!

Just precis nu har vi antligen kommit till Tailand, men jag tankte borja med att beratta om vara sista dagar i Indien.
Jag borjar nar vi kom till Goa for det var val dar vi slutade skriva sist. jag hoppas det i alla fall.
Vi akte natttag fran Cochin till Goa. Vi anlande hyffsat tidigt pa formiddagen. Val framme sa var var forsta prioritet att fixa nya tagbiljetter fran goa till Bombay. Det gick latt som en platt. Sen var vart andra och lite viktigare problem att bestamma oss for vilken strand vi skulle spendera varan tid pa. (Det ar valdigt svart att skriva har for tagentbordet har bade vanliga och Tailandska bokstaver). Efter mycket om och men och manga och langa samtal med andra turister pa tagstationen sa bestamde vi oss for Palolem beach. Det var en mycket fin strand, fast vi bodde pa en annan strand precis brevid. Bara en kvarts gangavstand. Vi bodde i sadana dar bungalovs eller vad det heter, typ bambuyhus. Mycket billigt. Min fot var inte riktigt med i matchen sa jag kunde fortfarande inte bada. Vilket betydde att pa dagarna nar Olafur och Kristinn byggde sandslott och jagade krabbor sa fick jag i princip sitta pa molnfigurer. Pa kvallarna daremot sa var det party. Redan forsta kvallen sa hamnade vi mitt i ett jammande hippiekollektiv. Vi slog oss genast ner och gjorde oss hemmastadda. Alla hippisar var gamla och slitna men pa ett stralande humor. Dom spelade och sjong och vi deltog med stor entusiasm, speciellt Kristinn som efter en kort stunds overvagande greppade en gitarr och borjade prestera avancerade konstycken. Han gjorde stor succe. I alla fall hos en hippie som satt brevid honom och verkade befinna sig i en annan varld. Langt in pa smatimmarna borjade hippisarna bege sig men Kristinn spelade fortfarande med lika stor innlevelse. Men efter ett tag insag vi att det var dags for oss ocksa att ga i bas.
Nasta dag Fyllde Olafur hela 21 ar! Detta skulle vi givetvis fira med dunder och brak men det blev lite av ett fiasko. Det borjade mycket lovande med en stor och fin middag, men sen nar vi skulle hitta nat stalle att fira pa sa gick det inte sa bra. Vi hamnade pa nat halvdant 30+ stalle men gjorde det basta av situationen och hade sa kul vi kunde.
Nasta dag akte vi med natttag till bombay. Jag blev magsjuk pa taget. I Bombay checkade vi in pa det skabbigaste hotellet vi har bott pa hittills. Om ni vet hur spokhuset i gronalund ser ut och tar det ganger 10 sa far ni kanske en aning om hur det har hotellet var. Trotts skabbigheten sa var det langtifran det billigaste hotellet vi har bott pa. Det kostade ca: 120kr per nat for oss tre. I Bombay var vi 2 dagar men bara en natt. Pa kvallen sa hallsade vi pa Olafurs kusins kompis som bor i Bombay och ar fran Island. Hon ar i modellbranchen. Hemma hos henne kryllade det av islanningar.
Vi foljde med henne och hennes kompisar ut pa middag. Vi akte till det absolut hippaste matstallet i hela indien. I alla fall just den veckan vi var dar. Dar hangde alla bollywoodstjarnor och andra viktiga personer. Allt var forstas svindyrt men en herre i vart sallskap vid namn Rahul betalade hela kalaset. Han var son till nan maktig politiker i Indien. Efter middagen drog vi vidare till den hippaste nattklubben i Indien. Vi blev genast visade in till viprummet som kallades bed (hela rummet var en enda stor sang). Allt var givetvis gratis men vi holl oss i skinnet och tog det lungt. Det hela kandes valdigt overkligt. Det var precis som pa film. Det var massa maktiga personer dar bl. a en av dom 15 maktigaste i hela Indien, det var ocksa massa andra mystiska och skumma personer dar. Dagen efter sa tog vi det bara lungt. Vi var hemma hos Asta, som Olafurs kusins kompis hette, och vantade bara ut tiden. Vi vantade forstas pa flyget till Tailand.

Nu ska jag beratta om vara forsta dagar i Tailand.
Hela flygresan gick som pa rals och vi kom fram tidigt pa morgonen. Vi checkade in pa ett billigt hotell i Bangkok och satte oss sedan och at frukost. Efter frukosten var vi sa trotta att vi gick och la oss en stund. Pa eftermiddagen gick vi ut och tog oss en titt pa stan. Och pa nan outgrundlig vanster sa slutade det med att vi bara tittade pa temepel. Jag vet inte vems iden var men jag gillade den inte! Pa kvallen tog vi oss en minititt pa nattlivet. Vi satte oss bara pa nat stalle i 30-45 min. Vi var sa trotta att vi inte hade nan lust att gora nat sarskilt.
Nasta dag akte vi till Ayutthaya, en stad lite norr om Bangkok, med buss. Och har ar vi nu. I denna stad lyckades vi med bedriften att beskada inte mindre an 7 olika tempel och ruiner pa 3,5 timmar!! Jag hatar tempel nu.... Och det varsta ar att jag vet att vi kommer att se annu fler.

Har i Tailand ar allt mycket lungnare i Indien. Jag upplever det som att manniskorna ar trevligare (kanske for att alla ler hela tiden) och att allt ar renare och helare. Nan hade varnat mej for trafiken i Bangkok men efter att ha varit i Indien sa tycker man att trafiken knappt existerar har. Det gar inte att jamfora. Trafiken i Indien var som myrornas krig pa TV jamfort med har... Nu kommer jag inte pa sa mycket mer att skriva...

Hoppas ni alla har det bra dar borta i Sverige och alla andra som inte ar i Sverige men anda laser detta!!
Hejda o ha det bra sa lange!!!!

1 Comments:

• Um leið og ég vil þakka Monu fyrir að benda okkur á að fara varlega í að panta lyf á veraldarvefnum þá vil ég óska litla bróður innilega til hamingju með daginn. Vona að þú njótir hans.